- Beställningar och rutiner
- Hjälpmedelsöversikt
- Hjälpmedelsförråd
- Rådgivning
- Anpassning och specialanpassning
- Leveranser och återlämning
- Service och reparation
- Patientsäkerhet
- Reklamation och avvikelser
- Säkerhetsmeddelande
- Vårdgivare
- Rådgivning
- Befintlig sida: Digital konsultation
Digital konsultation
Hjälpmedel Stockholm och KommSyn Stockholm kan erbjuda digitala konsultationer. Beslut om digital konsultation är genomförbart beslutas alltid av verksamhetens berörda hjälpmedelskonsulent i samråd med dig. Vi har två typer av digitala konsultationer.
Hjälpmedel Stockholm och KommSyn Stockholm kan erbjuda digitala konsultationer. Beslut om digital konsultation är genomförbart beslutas alltid av verksamhetens berörda hjälpmedelskonsulent i samråd med dig. Vi har två typer av digitala konsultationer.
- Konsulenten på distans
Vid behov av hjälpmedelsbedömning i hemmet eller på remitterandes mottagning kan förskrivare alltid få hjälp av Hjälpmedel Stockholms konsulenter via digitala konsultationer.
Skicka då en konsultation via TakeCare eller via postgång. I rutan för ”Övrigt” på blanketten anger du då att ett elektroniskt besök önskas. Är tiden redan bokad skriver du bokad tid och datum.
En bokare bokar in tid med förskrivaren via e-post. Förskrivaren kontaktar patienten och informerar om att hembesök alternativt mottagningsbesök ska göras och att hjälpmedelskonsulent och ev. tekniker deltar digitalt. Efter att förskrivare tackat ja till tiden skickas en länk till förskrivaren, till Alltid Öppet, via mail från oss. Det är även möjligt att få inbjudan via SMS om man så önskar.
Förskrivare bokar in ett vanligt hembesök eller mottagningsbesök. Hjälpmedel Stockholm bokar ett elektroniskt besök i journalsystemet TakeCare. Konsulenten går in i Alltid Öppet och skickar länken till förskrivare och ev. andra inbjudna.
För KommSyn Stockholm, kontaktas alltid sortimentsansvarig konsulent för förfrågan.
- Förskrivare på distans
Vid väl kända patienter av båda parter (förskrivare och konsulent) behöver förskrivare ringa konsulent och diskutera ärendet innan en digital konsultation. Det kan också gälla ett återbesök hos oss där det är lämpligt att endast patienten kommer och förskrivare kan vara med på distans. Om antingen förskrivaren eller konsulent anser att ärendet är olämpligt för ett digitalt besök så väger det tyngst.
Om det anses lämpligt bokar förskrivare det digitala besöket direkt i journalsystemet TakeCare. Förskrivaren måste inneha e-postadressen till konsulenten. Konsulenten bokar in ett nybesök/återbesök i journalen så att det för patienten framgår tydligt via alltid öppet att patienten ska till oss. För vårdgivare utanför Region Stockholm bokas besöket av hjälpmedelskonsulent.
- Under besöket
Förskrivare och konsulent ansluter till mötet via länk respektive vårdportalen.
Patienten behöver inte öppna det bokade videomötet i Alltid Öppet. Förskrivaren eller konsulenten som sitter tillsammans med patienten är uppkopplad till systemet på sin dator. Eventuell tolk, anhörig, assistent ansluter via samma system.
Om det behövs ett återbesök kommer man tillsammans överens om var det ska ske, vilka som i så fall ska vara med och om det ska ske fysiskt eller digitalt.