Beställningar och rutiner

Här kan du som förskrivare läsa om beställningsrutiner, akuta beställningar, hantering av skyddade personuppgifter, samt vad som gäller för patienter som inte är folkbokförda i Stockholm.

Beställningsportalen – leveranstider och kommentarer

I Beställningsportalen kan du som förskrivare se aktuella leveranstider och läsa kommentarer om produkter.
Här hittar du också information om eventuella leveransförseningar eller särskilda instruktioner för beställningar.

Leveranstider och kommentarer i Beställningsportalen

Akuta beställningar

Akuta beställningar kan göras vid hemgång från sjukhus eller för att undvika inläggning.
Det gäller endast livsuppehållande eller nödvändiga hjälpmedel.
Rutinerna skiljer sig mellan verksamheterna.

Akuta beställningar – rutiner per verksamhet

Felfällningar

Om en beställning eller arbetsorder inte är komplett eller är felaktig kan hjälpmedelsverksamheterna inte handlägga eller utföra den order du har beställt. Du som förskrivare behöver då gå in i Beställningsportalen för att komplettera din order.

Skyddad ID

Patienter med skyddade personuppgifter kräver särskild hantering för att säkerställa både leverans och sekretess.
Beställningar och kontaktuppgifter hanteras på ett särskilt sätt beroende på verksamhet.

Skyddad ID – rutiner och blanketter

Folkbokförd eller inte i Stockholm

Reglerna för förskrivning skiljer sig beroende på var patienten är folkbokförd eller om personen kommer från utlandet.
Här hittar du information om vad som gäller vid utomläns- och utlandssituationer.

Förskrivning för patienter utanför Stockholm

Enstaka ärenden och särskild motivering

I vissa fall kan förskrivare ansöka om hjälpmedel utanför det ordinarie sortimentet.
Det kräver särskild motivering och bedömning av behov och nytta.

Enstaka ärenden – ansökan och rutiner